söndag 17 juni 2012

Premiärträning i öppet vatten!

Efter morgonens löpintervaller tillsammans med klubben styrde jag, min våtdräkt och Johan iväg inåt Smålandsgränsen och landade i en liten vik i sjön Bolmen. Jag hade hoppats på sol och vindstilla väder, men fick regn och kraftig vind. Och när jag frågade efter vattentemperaturen så fick jag veta att den var tretton. Inte riktigt min bästa temperatur, så jag bestämde mig först för att hoppa över simningen och istället hänga med Johan som lånat kastspö och tänkte filosofera lite över ett par små abborrar resten av eftermiddagen.

Men alltså. När man sitter på en brygga och kikar ut över en vildsint sjö och det enda som händer är att ens kille som står tvärs över viken på en vassrugge slänger ut en spinnare lite godtyckligt med jämna mellanrum, då hittar man gärna på något annat. Kände således på vattnet och bestämde att det inte alls var tretton grader utan snarare femton. På med våtdräkt, mössa och glasögon och ut i sjön!

Och även om det inte blev några längre sträckor med crawl så blev det en nyttig teknikträning där jag fick kämpa mot vågorna och öva på att andas utan att drunkna. Och det krävdes en hel del styrka för att hålla kursen i vågorna.

Dagen avslutades med en ordentlig fiskmiddag på Tiraholms fisk i den lilla viken. Första gången jag provade gös, och andra gången jag åt ål. Riktigt gott!

Dagen började med ett roligt intervallpass i Simlångsdalen...

...och fortsatte med promenad och kantarellspaning i Tiraholm...

...sen fegade jag alltså först att ge mig ut i det här vattnet...

...men till slut tog jag mig samman...

...och det ångrade jag verkligen inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar