fredag 15 juni 2012

Hur länge klarar du att stå i planka?

Under gårdagens löptur funderade jag lite på hållning. Jag har en tendens att säcka ihop när jag springer långt, och jag har märkt att som cyklist är en stark mage och rygg nästan viktigare än starka ben. Och jag vet inte hur många gånger jag lovat mig själv att bli en lite flitigare gymbesökare utan att göra minsta ansats att hålla det löftet.

Som ett litet experiment för att se vad min coremuskulatur pallar så kastade jag mig ner i en planka när jag kom hem efter springturen. Och som vanligt med plankan så är det hur lätt och trevligt som helst tills det inte är det längre. Då är det förskräckligt och en näradödenupplevelse i kubik. Hela kroppen skakar och musklerna smärtar.

I fyra minuter och två sekunder stod jag där innan jag trillade ihop i en sorglig hög och inte klarade av att resa mig upp på en bra stund. Jag försökte till exempel gå upp i planka igen för att åstadkomma en bloggbild. Det var omöjligt.

Fyra minuter och två sekunder. Vad är det egentligen? Borde jag inte klara lite till?

Jag provade tanken att inom fyra veckor dubbla den tiden på min sambo. Han sa att jag inte var riktigt klok. Kanske har han rätt. Ja, han har nog rätt.

Såhär istället då:

Inom fyra veckor lovar jag att kunna stå i planka i sex minuter.

Varje vecka behöver jag alltså förbättra mig med trettio sekunder. Det här ska väl ändå gå?

"Okej Therese, kom igen, bara nån sekund för bildens skull..."

"...nehe det gick inte alls, men okej vila då för tusan!"

2 kommentarer:

  1. Fyra minuter är fan bra!!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Hittade in här från vår vän Lina! Verkligen bra cyklat, 18 mil!! Och jag tycker allt att dryga 4 minuter i plankan är ett riktigt, riktigt bra resultat!! Träningsvärk ;-) ??

    SvaraRadera